Saturday, October 1, 2011

Renovation Dapur

Semua sedi maklum, rumah kita mempunyai 2 laluan untuk ke dapur, ini baik untuk pengudaraan namun kita terhalang dari membuat kabinet dapur.

Untuk mengurangkan halangan ini, kita terpaksa menutuk satu lalu bagi membolehkan kabinet dapur dibina berukuran 6 X 8 berbentuk L. Itu hanya untuk kabinet lantai (floor cabinet) manakala untuk kabinet dinding (wall cabinet), rumah kita hanya boleh dibina 8 kaki sahaja.

Alhamdulillah satu lalu masuk ke dapur telah berjaya ditutup. Satu laluan lagi, dikecilkan sedikit bagi membolehkan peti sejuk diletakkan. Rumah dah sempit memangla kene pakai strategi. 

Semua sedia maklum, pihak Worldwide akan recommend kat kita untuk menggunakan kontraktor panel mereka dengan memberikan business card kontraktor tersebut. Sekali lagi saya ingin tegaskan, TIADA kontraktor panel untuk semua projek perumahan kecuali panel yang dimaksudkan adalah anak syarikat pemaju sendiri.


Apa yang berlaku disini, saya telah bertanya dengan "kontraktor panel" tersebut dan berjaya mendapatkan breakdown untuk setiap renovation yang ingin dibuat, namun dalam entry ini saya akan sentuh tentang menutup satu laluan ke dapur sahaja.

Saya telah membuat beberapa survey untuk memenuhi kehendak hati bersama dengan kekangan ekonomi poket saya, saya namakan setiap kontraktor dengan menggunakan huruf :

Kontraktor A : RM900.00
Kontraktor B : RM1,200.00
Kontraktor C : RM150 (menggunakan board dan bukan batu bata, tidak termasuk tile)
Kontraktor D : RM600.00
Kontraktor E : RM500.00 (namun kene buat kabinet dapur darinya)

So, disini serba sedikit boleh memberi anda idea tentang harga yang bakal dikenakan oleh kontraktor2 yang mungkin anda temui.

Namun pada saya "Kontraktor Panel" memberikan harga yang paling tinggi dengan alasan kualiti. Kelebihan kontraktor ini adalah mereka mempunyai akses untuk semua spesifikasi material dan bahan binaan termasuk kod warna cat, kod tile dan bermacam lagi.

Saya telah cuba untuk mewujudkan situasi kompetitif di kalangan kontraktor dimana saya berjaya mendapatkan kod untuk tile kite, INGAT ! rumah kita menggunakan tile dari brand ALPHA sahaja, tile ini tebal jika dibandingkan tile jenama lain. Pastikan anda juga menggunakan tile jenis ini untuk keseragaman warna.

Salah satu kontraktor yang saya rasakan OK ialah Mah Sing Iron Works & Renovation. Namun apa yang terjadi kepada kontraktor ini, reputasi mereka telah diburukkan sendiri oleh wakil pihak pemaju dengan memomokkan cerita tidak benar. Saya berjaya menemui pemilik yang menggunakan khidmat kontraktor ini dari 2 projek perumahan yang berlainan. Namun terpulang pada anda.

Pada pemilik yang tidak mempunyai masalah kewangan atau memang kaya atau tidak mementingkan value for money, saya nasihatkan jgn peningkan kepala anda. Terus je guna satu kontraktor dan buat semuanya. Namun pada saya, situasi kompetitif akan menguntungkan pemilik seperti kita.


Kerja sedang dijalankan


Selepas tile ditampal

3 comments:

  1. pilihan di tgn masing-masing.sokong ur entry..ehhehe

    ReplyDelete
  2. bape hage yg mah sing iron works n renovation ni charge

    ReplyDelete
  3. no telefon mah sing apa?

    ReplyDelete