Wednesday, February 8, 2012

Seri Kejora : Apa Nak Jadi Ni????

Assalamualaikum kepada semua penduduk di kejiranan Seri Kejora.


Semalam ujan sangat lebat beserta ngan angin kuat melanda kawasan Subang Bestari. Alhamdulillah kita semua selamat. Bencan ni jugak melanda kawasan U14, Bukit Subang. Banyak rumah di pangsapuri di sana yang rosak kerana bumbung diterbangkan angin. Terutamanya rumah di tingkat 4 atau yang paling atas.


Semalam jugak rumah saya di Seri Kejora yang dibeli dengan harga RM120,000.00 dan baru diduduki 3 bulan menunjukkan tanda2 kelemahannya. Akibat dari ujan yang dibawa angin kuat, bilik pertama yang ke-2 yang ada tingkap jenis nako dimasuki air sehingga melimpah dan membasahi hampir keseluruh ruang bilik. Kalau air sikit2 bolelah dikatakan akibat angin yang terlampau kuat, tapi ni air masuk dengan banyak sampai terasa tempiasnya kalo kita dok dengan tingkap tu. Ni bukan sebab angin, NI DESIGN DEFECT!!












Sebelum ni memang pernah berlaku masuknya air ujan tapi cuma x banyak macam ni. Masih boleh dikawal dengan letak kain. Tapi kini terbukti kelemahan struktur senibina rumah kita. DESIGN DEFECT !! Bilik no 3 jugak dimasuki air hujan, tapi kesnya lain skit, bukan masuk ikut celahan tingkap tapi lantai bertakung air. bile diperiksa, air mungkin meresap masuk ikut dinding sebab sebelum ni pernah berlaku camtu. dah dilaporkan ke kontraktor WHB, Mr Omar tapi katanya mustahil. Bukti pun x dapat ditunjukkan sebab bila hujan saja kita dapat tau. Teruk rupanya bahan binaan, design, kepakaran dan servis kat Seri Kejora ni....HAMPAS!




Pernah saya laporkan perkara ni kepada wakil pihak pemaju, tau x apa depa kata....."Ooooo pasal masuk air ni abang kena tambah awarning" . Kepala bapak dia beli rumah pastu kene tambah aksesori plak ! Senang je bagi alasan camtu, kenapa masa buat design dulu x pikir benda ni semua.....bukan baru setahun jagung buat rumah.....BANGSAT!


Ni saya dah hantar official emel kepada WHB, haram depa nak balas. Dok lepas tangan camtu je. Untuk pengetahuan semua, ni bukan kali pertama saya anta official emel pasal kelemahan yang berlaku di Seri Kejora, masuk emel kali ni dah lebih dari 5 emel tapi pemaju WHB bersikap lepas tangan. BANGSAT!


Boleh dikatakan semua department dibawah WHB bersikap endah x endah tentang apa yang di ajukan.
1. Penyelengaraan - macam hampas......setiap soalan dijawab dengan alasan atau diam cam tunggul kayu buruk.
2. Customer Servis - Dapat emel, baca....pastu tunggu kot2 ada department lain yang jawab. Bangang!
3. Pengurusan - Dapat emel yang melibatakan masalah, baca pastu diam buat xtau. harapkan orang bawah buat kerja...tapi semuanya x boleh harap.


Saya cabar pihak pengurusan tertinggi WHB untuk turun bersemuka dengan saya atau penduduk/pemilik di Seri Kejora untuk kita rungkaikan permasalahan ini secara diplomatik dan berkesan.


Untuk pengetahuan semua ada info yang mengatakan berlakunya rasuah di Seri Kejora terutamnya bila kontraktor renovation memberikan imbuhan kepada orang2 tertentu bagi setiap rumah yang berjaya direnovate. Kesahihannya masih kabur.


Tu cerita rumah persendirian, ni plak cerita kejoranan Seri Kejora.


Sempat saya pergi membuat tinjauan di blok 2, lift basah kuyup sebab air tempias dari tingkat 5 terus turun melalui lift hingga ke tingkat 1. Cuba banyangkan kalau lift tu meletop dan melibatkan kehilangan nyawa....sapa yang haru bertanggungjawab? Come on la WHB, ni melibatkan nyawa dan keselamtan penduduk. DESIGN DEFECT !!! lagi......












Ni plak keadaan tong sampah kita.....mana tong sampah?????






Ni plak taman permainan yang rumputnya x dipotong atau trim.... Kesian kat budak2








Ni plak salah satu kereta yang diperhatikan tiada sticker tapi dibiarkan masuk ke Seri Kejora. Apa crita???

5 comments:

  1. teruk la management WHB ni...wat tak endah jek....
    kite byr maintenance setiap bulan..tpi keselamatan kite tak dijage...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...sy meme perasan management under WHB ne teruk cket...Lift Blok 4 rosak hari2...kesian warga tua serta ibu mengandung....naik tangga. xkan lift baru rosak sampai mcm gitu skali...mayb sbb air melimpah masuk n rosakkan elektronik part dlm tu...sy tatau sgt pasal elektrikal mekanikal ne..teka2 je la...hehehe. bayar maintenance dkt nak 150 tp langsung xde servis...sampaikan penduduk sendiri yg kena kol company maintenance lift...baik x payah bayar duit maintenance..or sinking fund...if mcm ne kita yg sinking...WHB timbul...patut da bayar maintenance kena la ade technician yg standby 24 hours ke...baru la pro sket ehehe....kalau la ade emergency tingkat 5 tatau la camane. ritu da ade jiran uma sy collapse....buatnye time tu lift rosak...ble kene sue ne WHB.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. gimi,

      jiran awak umah awak collapse ke?la hai..siannye....tulah..byr mahal2 tapi tkde ape2 pon servis dorang bgi.mcm duduk dekat flat biasa aje.

      Delete
  3. ye...sy siap kol ambulance lg...tp lift kecik strecher x muat masuk lift...tp so far suka la duk area sri kejora ne...mayb sbb dpt parking 2 xpelu nk pk psl parking hehehe

    ReplyDelete
  4. nak tambah kuah sikit..nak bayar duit maintenance pun punyalah susah caranya..apolah diorang ni..maintenance cam duduk kondo..tangga pun dah supih2..xde ke sapa2 yang pandai buat legal and kita claim balik k WHB?..

    ReplyDelete