Tuesday, October 4, 2011

Tukang Besi (Grill) Kampung Melayu Subang Penipu

Dalam excited mencari kedai grill yang berkaliber dan ekonomi, jangan kite lupe tantang reputasi si tukang besi tersebut. Ni la yang terjadi kepada salah seorang sahabat kita.

Kisah saya ni bukanla untuk menutup pintu rezeki si tukang besi aka kedai besi ni..tetapi sebagai pengajaran kepada ownernye dan sesiapa yang menjalankan perniagaan agar membuat kerja dengan ikhlas dan tidak menipu walaupun dengan bangsanya sendiri.
 Actually kedai besi ni berhadapan dengan sek.keb Cina yang btol2 berdekatan dengan traffic light di pekan subang.Saya dah mula tempah start 3 minggu lepas dan grill ni adalah 1st thing yang saya tempah sebelum renovation  yang lain.
Si Tukang Besi(Orang Tua) ni memamg cepat datang ukur ke rumah saya.Macam-macam yang dijanjikan untuk bagi the best GRILL la konon2nya.Dan dia pon claim yg die dah 32 tahun buat bisnes grill ni dan ade experience membuat grill terutamanya rumah dan juga kilang-kilang di seluruh Subang.Bukan itu sahaja,dengan bangga dan POYOnya die claim yang customernye datang dari negeri-negeri lain Contohnya Perak,Johor dan lain-lain lagi.
 Dengan niat ikhlas untuk memajukan dan membantu ORANG MELAYu kita dalam bisnes,hasil perbincangan bersama isteri,kami pon bersetuju untuk membuat grill dengan si TUKANG BESI(ORG TUA) ni.Masa ukur(HARI SELASA) tu ORANG TUA ni janji akan siap pada hari SABTU minggu yang sama.Dengan kami dah bagi deposit agak mahal la 1K pada ORANG TUA ni.
Tapi,semasa saya dan isteri melawat kedai tersebut,alangkah FRUST nya kami,yang design grill kami SALAH.Sedangkan ORG TUA(atau dikenali sebagai ATAN) ni dah tulis semuanya design dan ukuran dalam buku die.Si ATAN dan anaknya pon bagi reason bapaknye dah lupe.Pada mulanya die taknak tukar ke design yang kami nak.Selepas saya bagitahu yang saye RALAT dan still nak design kami,barula die confirm utk tukar balik ke design kami.Itu pon hanya 10% yang die baru buat.

So,disebabkan rasa tak puas hati dan rasa was-was,setiap hari saya akan memantau kerja-kerja kedai ni.Selama 3 hari cuma 7 buah grill tingkap jek die buat.Selepas beberapa hari saya datang,still tiada apa2 progress..Dok takuk tu jela die buat...grill untuk yang tingkap besar(sliding window ruang tamu,dapur,yard dan pintu) TAK BUAT2 LAGI!!!!..Hati ni boleh sabar lagi..
Dengan macam2 alasan die bagi,die demam la,hujan la,anak die takde la(sebelum ni claim anaknye yaang keje kat situ).Memang 1001 alasan die bagi!!Saya masih booleh bersabar lagi....Dan die pon janji pada saya akan siap pada minggu hadapanya.which is minggu ke-2.
Dengan harapan,saya pegila lagi kedai die pada 2nd Week tu,still tak siap2 lagi..dengan tak cat apepon...dengan pekerja die BANGLA tu baru welding 1 part utk tingkap besar..Saya memang hanginla..Dan di janji that week akan siap cat.So,Pada hari sabtu lepas,saya datang check lagi ape progressnya.Alangkah bengangnye saya,takde ape2 pon die buat selain cerita LETUP2 die  dan SEMBANG POYO die..saya pon dah memang tak boleh sabar,saya bagi warning walau apa pon hari ISNIN die kene pasang.kalo tidak,saya akan tolak dari balance payment.

Semalam dorang ni datangla pasang tpi tak ikut pon perjanjian.Hanya pasang 3 tingkap kecil dan grill tingkap dapur SAHAJA!!!!..TAHAP KESABARAN MEMANG DAH TIADA HAD NI!!MEMANG GERAM SESANGAT!!..Lagi Alasan die bagi pada saya..TAPI YANG PALING BODOH alasannya adalah GRILL YANG BESAR TAK BOLEH NAIK IKUT TANGGA..HAHAHAH..Ape ke BANGANGNYE punye alasan pon...ingat kite budak sekolah tadika ke...Umah lain sampai tingkat 5 dah pasan grill takde masalah pon.
Saya bagi lagi warning harini(SELASA) die kene pasang habis semua..tetapi bila saya check sekali lagi,alangkah sedih hati,panas,marah,kecewa tengok hasil kerja yang die buat.Dengan cat tak kering,ada cop tangan,senget benget.Kesimpulannya hasil memang paling TERUKKK....
Si Tukang Besi ni memang PEMALAS,NAK DUIT LEBIH,CAKAP LETUP2...dan yang paling teruknya adalah die dah MENIPU customernya..Kalo customer lain tengok,memang sangat tak berbaloi kite buat dengan ORG TUA ni..

So ape yang saya nak simpulkan,berhati-hati kepada mane-mane peniaga walaupon ORG MELAYU.Kadang-kadang niat kita ikhlas nak bagi bisnes.Tapi die plak buat TAIK dengan kita..

Peringatan : Walaupon ape jua pekerjaan kita buatlah dengan ikhlas dan ingatlah rezeki yang kite dapat adalah diberi oleh ALLAH.Jika kite tak ikhlas dan menipu orang lain,tiada keberkatan rezeki yang kita dapat dan orang-orang yag teraniaya akan makbul doanya.


Pepijat alaf,di harap dapt kongsi kisah saya dengan kawan-kawan lain.agar menjadi pedoman dan panduan dalam mencari kontraktor untuk renovation rumah kita.

Terima Kasih.

Kepada pemilik-pemilik Seri Kejora, Mari kita sama-sama ambil pengalaman kawan kita ni sebagai batu sempadan. Terima kasih kepada kawan kita kerana sudi berkongsi baik buruk yang anda alami.

25 comments:

  1. aku bersimpati, thanks share info. aku akan senarai hitam kedai tukang besi...

    ReplyDelete
  2. TQ share info.. semoga tabah dan sabar menghadapi dugaan.

    ReplyDelete
  3. sabar ye...hanya itu yg mampu sy ucapkn...trima kasih atas info yg dberikan....

    InsyaAllah smoga kita akan sntiasa bhati2 lg slepas ni...

    cukupla kita dperdaya dgn pmaju rmh kita hrp tdklah ditipu oleh kontraktor utk renovation rmh kita pila....

    sedihnya...byk sungguh dugaan yg kita smua ni hadapi...smoga ada hikmah disebalik kjadian yg mnimpa kita ni smua pmilik rmh seri kejora....InsyaAllah...Amin....

    :( sabar je la.....

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum. sy salah seorang penduduk SK. baru ne ade p deal dgn 1 bengkel Grill....org tua tp bukan name mcm kat atas. sy risau if die adalah org yg sama...boleh x emel kt sy no talipon bengkel kat atas tu. sy nak check dgn no tepon yg sy ade. TQ...selamat berjiran

    ReplyDelete
  5. emel sy- myredpasso@gmail.com

    sy- yg bertanya no fon bengkel penipu.

    ReplyDelete
  6. Wsalam Anonymous,

    Maaflah, Saya pun xtau no nye pasal ni di emel kepada saya, tapi kalo ikut ceritanya, bengkel ni kat depan Sekolah Cina di Pekan Subang.

    Saya ada la survey, memang ada bengkel. satu2 nya bengkel besi yang ada kat situ. cube awak comparekan info awak dengan gambar bengkel ni.

    ReplyDelete
  7. oo terima kasih...bengkel yg sy p tu ade byk...tp jalan nye kecik bkn mcm dalam gamabar....sy dapat harga ok drp kontraktor dl SK tawarkn....tp resultnye blom ade...sy baru je minta buat & katanya dalam 2 minggu siap....nnt if suksess sy bgtau dan jiran2 bole emel sy utk dapatkan no ctc bengkel tu..tp kn wait sy berjaya dulu la...doakan sy berjaya...: )

    ReplyDelete
  8. Kes terpencil je kot ni... bole je ckp baik2 dgn pakcik tu.... boleh jadi muflis tak bisnes pak cik ni nnt klu org menjaja keburukan dia? jgn la komunis sgt..

    ReplyDelete
  9. Kedai ni penah masuk nasi lemak kopi o tak?

    ReplyDelete
  10. apa yang ditulis benar2 belaka.bukan nak buruk kan tapi aku baru lepas kena.buat barang2 dekat dia.janji siap seminggu.datang balik taksiap2 lagi,bagi lagi seminggu.pun tak siap lagi,last2 tak buat langsung.

    ReplyDelete
  11. hantar la gambar grill yang dia dah buat tu...boleh kita tengok dan membuat penilaian....

    ReplyDelete
  12. kat mana nak cari kedai besi yg buat elok dan kemas yg..saya nak buat kotak grill

    ReplyDelete
  13. Sy dah kena lama dlu.. bengkel sama. Hati2 Ya org subang.

    ReplyDelete
  14. huhu..mmng jahil org tua tu..xtau halal haram. janji dia mmng manis je..sy kontraktor buat rumah pon blh terkena dengan dia..sampai bertumbuk la dengan anak dia. xpernah lagi jumpa orang mcm tu..

    ReplyDelete
  15. huhu..mmng jahil org tua tu..xtau halal haram. janji dia mmng manis je..sy kontraktor buat rumah pon blh terkena dengan dia..sampai bertumbuk la dengan anak dia. xpernah lagi jumpa orang mcm tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh hubungi sy utk kerja besi grill or pagar.. in shaa Allah on time n quality.. hafiz 01152882023

      Delete
  16. Saya pun dah kena ngan orang tua nie.. 3bulan keje tak siap2. Duit dh amik 90%. Alasan mcm2. Dua kali sy dtg kedai dia mengamuk. Baru hari td lepas mengamuk sakan kat kedai dia. Keje yg dh dibuat pun banyak yg kena repair. Tobat sy x akan amik org mcm nie lagi. Kalo berlembut ngn dia alamatnye mmg kena tipu sampai kesudah. Mnta duit laju.. sy sarankan kena viralkan kedai nie. Rasenye dh ramai yg kena tipu ngan dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh hubungi sy utk kerja besi grill or pagar.. in shaa Allah on time n quality.. hafiz 01152882023

      Delete
  17. Duit dh amik rm7000..Alasan sama sakit la, anak tak ada la, design tukar la. Padahal dia yg tukar design suka2 hati. Kata kita pulak yg tukar design. Memang geram btl. 3bulan habis berlembut saya ngan dia. Tp ttp tak siap2 keje. So xkan nak berlembut sehingga kena bersujud sembah suh siapkan keje2 tu? Sy bg dia dua hari jer siapkan semua. Kalau tak mmg dia sengaja cari pasal ler.gila la org tua tu

    ReplyDelete
  18. Saya pun dah kena.. janji lain, hasil design bunga lain, lepas tu cakap nak buat kena tambah duit bagai. At the end dia pasang grill tak bercat dan hasil kerja dia sangat teruk. memang serik.. 1st and last.

    ReplyDelete
  19. Saya pun dah kena.. janji lain, hasil design bunga lain, lepas tu cakap nak buat kena tambah duit bagai. At the end dia pasang grill tak bercat dan hasil kerja dia sangat teruk. memang serik.. 1st and last.

    ReplyDelete
  20. Skg siapa yg komunis pkcik tua ke org yg tkena? Dgn org mcm ni kena ajar jgn bg muka. Klu ckp jnis up dri mmg jnis pmbohong. Ptut dedahkan semua. Elok tepek gmbar org tua tu skali.

    ReplyDelete
  21. Ada cara ka.. untuk report atau ambil tindakan orang macam tu🤔

    ReplyDelete
  22. Sorry lah dalam bab ini kamu seharusnya tuntut si tukang besi ke Tribunal Pengguna....

    Salam dari aku
    Tukang Besi sewel

    ReplyDelete