Wednesday, October 26, 2011

Seri Kejora : Surface Info Untuk Projek Mengecat

Slalunya bila dah sampai proses mengecat, maknanya tak lama lagi nak rumah la kan, tapi tu sume terpulang pada strategi masing2. Ada yang semua buat serentak, ada yang last skali buat kabinet dapur, ada yang bagi kontraktor catkan.

Pada yang berduit lebih, x payah susahkan diri, suruh je orang buat. Ada yang kurang duit, beli cat tapi suruh org catkan. Ada yang beli cat sendiri, cat pun dia sendiri. Semuanya ada kelebihannya.

Entry kali ni ditujukan khas pada kawan2 yang belom cat rumah, dan berniat untuk beli cat sendiri. kerja2 mengecat mungkin ada yang nak cat sendiri atau upah org buat. Ada sedikit info untuk anda semua.

Hati ni tertanya2, berapa banyak cat yang nak dipakai untuk cat keseluruhan rumah kita, so tadi pi la jenguk2 tukang cat yang tengoh dok stim mengecat rumah....hahahaha. Tanya la bro tu pasal cat ni. Katanya, untuk cat seluruh rumah, perlukan 5 tong (5 liter setiap tong) untuk kerja2 mengecat. 2 tong diperlukan untuk menegcat ruang tamu, ruang makan dan lain2. Untuk bilik pulak, dianggarkan 1 tong perlukan untuk setiap bilik. Tu kata si tukang cat.

Kebetulan plak tadi, pi minum petang kat sungai buloh. Hujan2 plak, kene mee hailam memang lentok la dibuatnya. 

 
Sempat singgah kedai cat kat Taman Industri Sungai Buloh, saja nak korek info, tanye punya tanya, borak punya borak, depa plak kata setiap 1 liter cat mampu mengecat ruang seluas 100kaki persegi. Itu standard katanya. So bila ditanya keluasan rumah kita, katanya 3 tong dah cukup untuk mengecat semua ruang dengan satu layer sahaja. Cat ni pun katanya ada yang boleh cat 1 layer dah ok, dan ada yang kene guna 2 layer baru tak berbelang2. So dia pun marketla brand2 cat yang ada kat situ, KCC, NIPPON, MR PAINT. 3 je brand yang dia jual. 

Dia pun tunjukan sampel yang di cat di dinding kedai tu, ada nampak different antara brand2 ni. NIPPON kene pakai 2 layer, kalaer jadi mengancam. KCC plak, pakai 2 layer sama seperti kaler MR PAINT dicat 1 layer. MR PAINT plak gune 1 layer atau 2 layer x nampak bezanya. DIa kata MR PAINT ni bagus sebab ekonomi. Entahla.....mungkin tu marketing strategy depa.

 
Kalau ada kawan2 yang ada info berguna pasal cat ni, boleh la dikongsi bersama. Sebelum terlupa, Tukang cat dan mamat kedai cat ni ada bagi 1 nasihat yang sama. Kata mereka "Jangan beli cat terlalu banyak, takut membazir, beli cukup2 atau sikit2 sebab kalo x cukup boleh beli dalam tin 1 liter". Emmmmm betul gakkan....nak sedekah kat sape cat yang balance2 tu. nak cat kandang kambing, kambing pun pelik tengok cat bercapuk2....hahahaha

4 comments:

  1. Terpaksa la kuar duit cat umah balik..WW punya cat mcm haram jadah..tau nk untung je..agak2 bleh komplen ke??

    ReplyDelete
  2. Bole komplain. Tu kan dah termasuk dalam harga rumah.

    ReplyDelete
  3. yang penting kepentingan pembeli rumah kini terbela. syukur....

    ReplyDelete
  4. Lembut Hati,
    mmgla dah terbela atas usaha kawan2 yg dok push worlwide ni...
    spatutnya kite kene bgi support and appreciate kwn2 yg dh tlg kite...kalo tak,jangan hrp la beberapa masalah nk selesai!

    ReplyDelete