Monday, October 31, 2011

Seri Kejora : Plaster Siling + Cornice

Best je rasa tengok kejiranan kita. Ramai yang dah pindah. Selamat Datang untuk semua pemilik Seri Kejora yang dah masuk rumah dan dah mula bermalam di sini. Amacam, best tak suasana kejiranan kita pada waktu malam? Sejuk ke? Panas ke? Bising ke? Damai ke? Kongsila skit dengan kawan2 lain.

Banyak jugak tengok rumah yang tengah dok pulun renovate rumah, ada yang buat cornice, kitchen kabinet, grill, dan yang paling best skali tengok kaler rumah......macam2 ada, biru, purple, grey, coklat, oren, merah, itam dan lain2.

Entry kali ni nak share skit pasal plaster siling dan cornice. Alhamdulillah rumah saya dah siap plaster siling dan cornicenya. Nak kata cantik, konfirmla cantik kan, dah rumah kita.....nak kate mahal, xla sangat......berbaloi la. Bole dikatakan 95% kerja renovation dibuat oleh kontraktor bumiputra. Cuma tutup laluan dapur je Mah Sing yang buat. Tak boleh diperkecilkan jugak la bakat kontraktor bumiputra ni. 

Plaster Siling, saya buat dengan Mr. Aziz, so rasenya nak kongsi hasil kerja beliau dengan kawan2 lain. Mungkin nampak simple, tapi tu citarasa masing2. Rumah saya ni menggunkan cornice bersaiz 4inci tanpa bunga dan 2 bunga, 1 kat ruang makan dan 1 kat ruang tamu. Aziz gak bagi fram berbunga untuk menyerlahkan lagi suasana siling. 

Actually saya pun x berapa tau pasal design2 ni, so bnyaknya di advice oleh kontraktor, dalam kes siling ni, Aziz la yang syorkan designnya. Katanya, patern skang bnyk yang guna tanpa bunga, so kita pun ikut jela.......hasilnya cantik gak. So mesti ada kawan2 yang guna cornice berbunga, so confirm lagi cantik........yela citarasa masing2 kan?

Puas rasa hati bila tengok finishing Aziz ni, budak2 dia pun rajin dan mudah bawak berunding. Saya ni rumah sewa dekat je, so hari2 datang tengok progress rumah. Kenkadang tu sempatla tengok camne diorang pasang plaster siling dan cornice, memang teliti dan cermat. Kesian plak tengok budak2 yang buat kerja, so kenkadang tu belikanla air untuk diorang ni. Saya pun nak syorkan kat sini, kalau kawan2 nak jaga hati budak2 ni, belilah air ke jajan ke skit bagi kat depa. bila hati depa suka so hasil kerja pun mesti terbaeeek kan. Strategy tu.........

Tadi saya bayar balance payment kat Aziz, so dia ada cakap dia kan bagi harga yang berpatutan pada yang nak buat dengan dia. So duit ditangan anda, bakat kepandaian ada di tangan kontraktor, so pilihla yang terbaik ye.


9 comments:

  1. mmg cantik hasil en aziz.

    pepijat, dah cat rumah skali ker?

    ReplyDelete
  2. :) cantik plaster siling & cornice tu pepijat alaf
    sejuk je mata mmandang itu pun blum lg siap spenuhnya kalau dah siap tak tahu nak ckp mcm manakn.....

    boleh tahu brapa lama diambil utk siapkn renovation utk rmh pepijat alaf smuanya skrg ni ye...ada 2 bln ke?

    itu kipas yg di beli kat puchong ke?...yg harganya dlm RM 100 - RM 200 tu ke @ RM 200 - RM 300?

    ReplyDelete
  3. aina,

    design ni lainkn dpd yang lain.selalu org buat design kotak.yg ni mcm bertingkat2.kalo kotak ni slalunya kalo byk sawang susah nk bersihkan.sape rajin okla kot.

    look very nice n different from other's house!!..

    ReplyDelete
  4. saya nasihatkan kawan2 boleh buat dengan en. aziz ni. smalam pun dah nego dengan dia. so insyaAllah dia boleh bagi kurang skit. rasenya harge dia pun dah memang rendah dari yang lain.

    Sebelum ni pernah tanya kat Mah Sing, depa nak RM3000 untuk ruang tamu saja, xtermasuk point lampu, x termasuk pasang lampu ngan kipas. En aziz buat siap tarik point lampu, pasang lampu dan kipas dah boleh dpat harga tu, tp tertakluk pada design dan bunga cornice la. lgi besar cornice, lagi mahal la harganya.

    Ramai yang nak buat box kat ruang tamu. so mungkin harganya naik lagi sebab box tu banyak kerja katanya.

    Sebenarnya cornice ni xmahal harganya, cuma upah nak pasang yang mahal sebab susah. kenkadang beli cornice baru RM1000 tapi upah sampai RM3000.

    Syas, rumah dah cat. kaler purple...hahahaha

    Aina, xboleh nak jangka la sume ni, benda ni boleh siap cepat cume kenkadang supplier x dapat anta barang pasal ujan. barang xde stock la dan macam2 lagi

    ReplyDelete
  5. anonymous,

    ye, mnarikkn? simple & cantik....sesuai sgt dgn design rmh kita tu :)

    InsyaAllah ikut ht nak buat tp tgklah bila mreka dah baiki smua defect2 dulu....

    pepijat alaf,

    bukan bawah RM 2500 ke anggaran kosnya tu?

    warna ungu ye....cantik tu, nanti bolehlah saya singgh tgk, bolehkan? :)

    emm ye ke....lama jugalah kalau bgitu ye....

    ReplyDelete
  6. aina,

    kene tengok cornice saiz apa yang kita nak la. kecik cornicenya, murahla skit. bergantung pada budget. Ynag penting, survey dulu, pastu compare price. kenkadang tu harga lebih kurang sama tp finishing cantik.

    Contohnya grill, mostly harganya dalam 1700 -2000. tapi ada yang quote 1550. tu kene cari snirila. ada memang ada.

    ReplyDelete
  7. tumpang lau, boleh minta no fon en aziz ni...saya nak buat plaster siling.

    PM saya di

    ir_adam@yahoo.com

    terima kasih banyak2

    ReplyDelete
  8. salam boleh email kat saya brp kos u buat plaster ceiling and contact no en aziz tq, harithsfarhan@yahoo.com.my

    ReplyDelete