Friday, September 23, 2011

Cara Membuat Aduan DIKEMASKINI

Ini yang terjadi kepada rumah saya, pada akhir Ogos 2011, saya telah membuat adun kepada Worldwide Site Office namun sehingga kelmarin kontraktor masih belum masuk untuk membetulkan aduan, sejak menghantar aduan, setiap hari saya follow up dengan pemaju tapi janjji kosong sahaja.

Namun semalam, 22 September 2011, desakan kepada Wolrdwide telah membuahkan hasil (dah hampir 30 hari) kontraktor mula masuk rumah untuk membuat pembaikan, malangnya, lain yang di adu, lain yang dibuat. Dalam keadaan marah, saya telah menghubungi pemaju dan bahasa kasar mula keluar, mungkin kerana terlalu kasar, pemaju telah menghantar PIC, En Faizal meninjau rumah dan segala macam aduan telah dijelaskan kepada beliau.

Untuk mengelakkan dari terjadinya perkara seperti ini lagi, mungkin kontraktor tu BANGANG. En Faizal menasihatkan agar, pemilik menanda kecacatan denagn menggunakan masking tape dan meletakkan arrow di atas masking tape tersebut. Setiap masking tape perlu ditandakan nombor seperti dalam form aduan yang dihantar ke pemaju untuk memudahkan kontaktor BANGANG buat kerja.

Saya menasihatkan semua pemilik untuk bawak sebatang kayu dan ketuk setiap keping mozek pada lantai dan dinding dan jika bebunyi kosong, masukkan dalam form aduan, Pada dinding yang retak, pastikan anda mengambil gambar dan kalo boleh korek skit biar nampak dari jauh. Ini sangat penting.

Ingat : Mengikut S&P, pemaju mempunyai 30 hari untuk melakukan kerja pembaikan, selepas itu, mereka diber 14 hari lagi untuk membuat kerja yang tertangguh dan jika masih belum selesai, kita ada hak untuk membawa masuk kontraktor luar dan betulkan dangan kos akan ditanggung sepenuhnya oleh pemaju.

P/S : Makluman dari En Faizal lewat petang tadi, kontraktor telah bertekak dengan beliau. Ini kerana kontraktor bertegas yang masa 30 hari masih ade. Namun pada pandangan saya, kenapa kontraktor tunggu di saat akhir untuk melakukan pembaikan? Mungkin kita bakal jadi mangsa kontraktor yang mengejar masa. Hasilnya, pembaikan dibuat sekadar melepaskan batuk ditangga.

KEMASKINI 

Contoh cara membuat tampalan Masking Tape untuk memnunjukkan tempat kecacatan berlaku pada rumah anda.


 Ni pasal finishing yang depa buat sambil lewa je.

 Ni pun sama, finishing

 Ni kat daun pintu, pintu second hand ke Worldwide ni beli? 

Macam mane la nak letak pili air kat sini, nak masukkan playar pun tak boleh, ni la BANGANGnya kontraktor Worldwide

Mungkin pada Worldwide, develop rumah dengan harga rumah RM120K ni macam projek kecik kot pasal tu finishing dan segalanya sambil lewa je. Sebagai pembeli buktikan yang kita ada hak untuk 120K kita tu.

3 comments:

  1. terima kasih atas info yg diberikan, sangat berguna...

    ReplyDelete
  2. shafiee,

    ade berita tergempar pasal seri kejora, tolong emelkan emel address pada saya.

    ReplyDelete
  3. tempoh 30 hari tu selepas aduan dibuat oleh kita ke... meaning selepas kita ambil kunci dari pemaju...

    ReplyDelete